100PROOF.BE


... naar dag 1

 

VOORWOORD

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5

 

 

VOORWOORD

 

 

Aan deze schitterende 40 jaar oude Highland Park hangt ook een onontkomelijke schitterend prijskaartje van meer dan 1.000€. Als groot Highland Park liefhebber is het eventueel het overwegen waard om ooit over te gaan tot aankoop van een exemplaar, zeker nadat ik in het verleden al het geluk heb gehad om deze in clubverband te kunnen proeven. Na aanschaf van deze fles zou je dan telkens met een stevige dram van 5cl rustig twee uurtjes kunnen genieten, al wegdromend naar de noordelijke Orkney eilanden waar de betreffende schitterende distilleerderij is gelegen. Kortom, als je geen dram uitschenkt voor je beste vriend(en) die op bezoek komt kan je zelf een dikke 24 uur genieten van deze uitzonderlijke whisky. Dan is de fles ook leeg ... maar ...

foto's: Denis (Lidnr.47)

 

 

 

"I Choose something else"
Ewan McGregor 'Trainspotting', 1996

 

 

 

 

Laat ons eerlijk zijn, de 40 jarige Highland Park mag dan wel een topper zijn, de 16x goedkopere 18 jarige Highland Park is dit ook. Dus waarom zou ik mezelf dan geen fles Highland Park 18y aanschaffen, vervolgens naar Orkney en ook Highland Park Distillery reizen, en zo samen met m'n fles Highland Park 18y & glas ter plekke levensechte whiskymomenten beleven die me altijd zullen bijblijven. Een vlugge berekening leert me dat dit zelfs mogelijk zou zijn zonder de aankoopprijs te overtreffen van een fles 40 jarige Highland Park. 

Een nieuw whiskyavontuur is geboren...

 

Dus kort samengevat,
zou het niet leuker, goedkoper en lekkerder zijn als je in plaats van een fles Highland Park 40y aan te schaffen, de 18y aanschaft en deze mee naar Orkney neemt om daar te proeven.  Daar waar elke botteling van Highland Park nog beter tot z'n recht komt? Ik nam de proef maar al te graag op de som en begon opnieuw een Orkney trip te plannen...

 

Meteen een moeilijk punt bij de start van de planning: mijn agenda en die van "grote broer" vergelijken. Want een nieuw whiskyavontuur 
z o n d e r  die "grote broer", daar heeft niemand baat bij. Uiteindelijk werd een datum gevonden. De dag dat de 'goedheilig man' zou langskomen willen we weg. We vertrouwen geen heiligen meer.

De vluchten worden geboekt met Ryanair, een tevreden klant keert nu eenmaal steeds terug. Nieuw is wel, dat we na 10 jaar steeds vanuit Charleroi op Prestwick (Glasgow) zijn geland, we nu op de luchthaven van de hoofdstad Edinburgh zullen landen. Vanaf 1/11/2010 vliegt Ryanair (voorlopig?) niet meer op Prestwick. Wel ongewijzigd gebleven zijn de economische prijzen. Ondanks de vlucht 15 minuten langer duurt dan naar Prestwick, betalen we slechts 50 euro (H/T + 1 extra stuk "in te checken"bagage ...er dient namelijk een fles Highland Park 18y en ook streekbierkes van bij ons meegenomen te worden, en 'andere' whisky terug worden meegebracht).

 

Enkele opeenvolgende gebeurtenissen maken vervolgens dat de reis goedkoper word, maar toch ook weer niet. Allereerst is er "grote broer" die zo blij is om mee te kunnen gaan, dat hij een nog ongeopende fles Highland Park 18y ter beschikking stelt om mee te nemen. Een fles met een verhaal trouwens.

Vervolgens brengen we enkele vrienden van ons nieuw Schotlandreisje op de hoogte, en dat een wagen ook in Schotland 5 zitplaatsen heeft. Het duurt dan ook echt niet lang of de overige 3 zitplaatsen zijn ingenomen. Het is niet alleen leuk om 3 extra vrienden mee te hebben, ook de transportkosten (huur wagen+brandstofverbuik) worden hierdoor voor ieder goedkoper.

Om dit te compenseren wordt de nieuwe en uitgebreidere  "Magnus Eunson Tour" op de Highland Park distilleerderij geboekt. Een distilleerderijtour die vrij prijzig is, maar welke eindigt met een uitgebreide tasting waarbij ook de 40 jarige Highland Park niet wordt overgeslagen. Gaan we 't em nog kunnen proeven ook!

foto: Werner  ~  kast: Gunter

 

 

 

Maandag 06 December 2010

Een half jaar geleden, tijdens onze vorige Schotlandtrip, werd het voor afreis nog even spannend door de aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull die het luchtverkeer in Groot-Brittannië lam legde. Tot de dag voor onze afreis kon er niet richting Schotland gevlogen worden.

Heden is het de overdreven sneeuwval tijdens de voorbije week in Groot-Brittannië, die het luchtverkeer van en naar Schotland heeft stilgelegd tot 2 dagen voor onze afreis. Pas vanaf zaterdag kon er terug op Edinburgh worden gevlogen. Lucky us! Maar zeker ben je nooit tot je met je beide voetjes op Schotse grond staat.

Eenmaal veilig en tijdig de luchthaventerminal van Brussels-South bereikt lijkt alles normaal te verlopen. De start, -en landingsbanen zijn sneeuw, -en ijsvrij gemaakt, alsook de vliegtuigen zelf. Deze ochtend nog het weerbericht voor Edinburgh gecheckt, en dit was nog steeds droog en koud, en de luchthaven in Edinburgh was geopend.
Eenmaal in de luchthaven wordt onze bagage ingecheckt en geraken we uiteindelijk allemaal door de paspoortcontrole. Dan is het wachten op ons toestel dat eerst vanuit Edinburgh nog moet komen aangevlogen. Omdat wachten op iets dat niet lijkt te komen toch een beetje argwaan wekt, checken we via Dirki's iPhone de website van Edinburgh Airport waar in grote vette rode letters te lezen valt:
Edinburgh Airport is Closed. Lap, een nieuwe en onaangekondigde sneeuwstorm heeft Schotland op enkele uren tijd opnieuw lam gelegd en vluchten naar en van Edinburgh worden uitgesteld. Het uitstellen van onze vlucht wordt al gauw een annulatie van onze vlucht en daarmee zien we ook onze hele geplande Schotlandtrip als sneeuw voor de zon verdwijnen. 

                                Brussels South Charleroi Airport, 6 december 2010       foto: Werner


Toch met een beetje erg veel pijn in het hart wachten we op onze bagage die al buiten in de bagagetrailer stond te wachten op ons toestel, dat op zijn beurt stond te wachten in de sneeuw in  Edinburgh.  Ondertussen worden onze contacten in Schotland verwittigd dat we er jammer genoeg niet zullen geraken. Dit wordt op veel begrip onthaald, daar de mensen ginds in levende lijve de sneeuwellende meemaken. Zo vertellen ze me dat er familieleden en vrienden zijn die onderweg zijn ingesneeuwd in hun wagen, en ook over de hoofdwegen die afgesloten zijn. Zelfs de impossante Forth Road Bridge is afgesloten. Er wordt me zelfs verteld, door de gastvrouw van onze B&B waar we vanacht zouden overnachten, dat we niet tot bij haar zouden zijn geraakt moesten we überhaupt in Schotland geland zijn. Met deze info wordt het voor ons ook duidelijk dat het niet zóó erg is dat onze vlucht naar Schotland is geannuleerd. 
Nog minder erg wordt het wanneer er wordt besloten op de terugweg van de luchthaven in Charleroi even halt te houden in een leuke kroeg, alwaar ook onze clubdichter al klaar staat om op zijn schouder te laten uithuilen. Als er iemand ons verdriet begrijpt dan is hij het wel.
Het wordt met de minuut rooskleuriger: iets wat daarnet al in de wagen in de groep werd gesmeten, wordt nu bevestigd en ondertekend. Het ongeloofelijke avontuur waarvoor we in maart 2011 naar Schotland zouden afreizen wordt verplaatst naar een nog te bepalen datum, en de Highland Park trip komt hiervoor in de plaats. Binnen 13 weken zullen we nog eens een poging doen. De kans op een sneeuwstorm is dan gaan liggen, en de dagen op Orkney zijn tegen dan iets langer geworden. Om de resterende ellende toch nog doorgespoeld te krijgen, worden we 's anderdaags  nog uitgenodigd op een hometasting. Het is tijdens deze tasting dat er wordt beslist om 3 man extra mee te nemen. Zodoende dat we een minibusje vol hebben, zonder het maximum aantal deelnemers te overschrijden van de Highland Park Magnus Eunson Tour. Onnodig te zeggen dat die 3 extra clubleden vlug werden gevonden... .
In afwachting naar 7 Maart 2011 worden onze reeds gemaakte kosten van de geannuleerde trip netjes teruggestort en wordt er opnieuw geboekt, zij het ditmaal voor 8 vrienden!

    ...de Britse kranten op dinsdag 7 december 2010

 

 


100PROOF.BE


...naar dag 1